Kosten van een uitvaart

De kosten van een uitvaart lopen uiteen afhankelijk van de keuzes die u maakt. Ruw geschat moet u denken aan een bedrag tussen 5.500 euro en 10.000 euro. Vaak kan ik na ons eerste gesprek een inschatting van de kosten maken omdat de belangrijkste onderdelen van de uitvaart dan meestal vastgelegd zijn.


Voor mijn diensten reken ik een vast basistarief. Ik werk niet met commissies of opslagen en bereken verder alle kosten één op één aan u door. Desgewenst mag u uiteraard alle facturen inzien.

Het volgende is in het basistarief inbegrepen:

  • Alle gesprekken ten behoeve van het samen vormgeven, organiseren en uitvoeren van de uitvaart, inclusief voorgesprekken voor het overlijden (gemiddeld besteed ik 30-40 uur aan een uitvaart)
  • 24 uur per dag, 7 dagen in de week beschikbaarheid
  • Het daadwerkelijk regelen en organiseren van de uitvaart
  • Het opstellen en beheren van een begroting voor de uitvaart
  • Onderhouden van contacten met alle leveranciers en partners
  • Verzorgen van de wettelijke formaliteiten zoals de aangifte van overlijden bij de gemeente
  • Stijlvol condoleanceboek van handgeschept papier
  • Zorgen Erna, boekje als leidraad bij de afwikkeling van de nalatenschap
  • 2-4 weken na de uitvaart een nagesprek met de naasten

Mocht u veel van het regelwerk en de uitvoering zelf willen doen dan zal ik mijn dienstverlening en tarief hier uiteraard op aan passen. Dit geldt ook voor een uitvaart die, bijvoorbeeld door gecompliceerde logistiek bij gebruik van meerdere locaties, meer tijd vergt dan gemiddeld. Ik zal deze verlaging of verhoging vooraf met u bespreken.

Overige kosten waar u rekening mee moet houden:

  • Kosten met betrekking tot de laatste verzorging
  • Uitvaartkist of wade
  • Rouwvervoer (tussentijds en op de dag van de uitvaart)
  • Opbaring thuis of elders (ie. een rouwcentrum)
  • Rouwkaart (drukken en verzenden)
  • Advertentie in een krant
  • Kosten begrafenis/crematie (en evt. huur geluidsinstallatie op sommige locaties)
  • Kosten condoleance/avondwake (huur ruimte, consumpties etc.)
  • Akte van overlijden
  • Bloemen
  • Assistentie op de dag van de uitvaart (voor een goed verloop werk ik altijd met een collega samen)
  • Bij grote afstanden buiten het standaard werkgebied van Solace Uitvaartbegeleiding reiskosten in overleg.

Als u verzekerd bent
Ook als u een uitvaartverzekering heeft, kunt u mij bellen. Of u nu verzekerd bent bij Dela, Monuta, Yarden of Ardanta of bij een andere uitvaartverzekeraar. U bent niet verplicht samen te werken met de uitvaartondernemer die uw verzekeraar aanwijst. De verzekeraar keert dan een bedrag aan u uit ten behoeve van de uitvaart. Mocht u daar behoefte aan hebben, kan ik namens u contact opnemen met de verzekeraar.

Rekening houden met elk budget
Als u kiest voor Solace Uitvaartbegeleiding als uw uitvaartverzorger, dan houd ik altijd rekening met uw budget. Een goedkope crematie behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden maar wil geenszins zeggen dat het een kale en kille uitvaart wordt. Als u kiest voor een uitvaart zonder plechtigheid vooraf, dan noemen we dat een technische crematie. Er is dan ook geen condoleance of samenzijn na afloop bij het crematorium. Hierdoor blijft de prijs laag. U kunt dan als nabestaanden kiezen voor een alternatieve locatie om kosten te besparen, denk hierbij bijvoorbeeld aan thuis, in de vaste stamkroeg, kantine van een sport of buurtvereniging. Een technische crematie kan voor zo’n 750 euro uitgevoerd worden. Na de crematie moet besloten worden of u de as wilt uitstrooien of wilt bijzetten in een urnenmuur. De goedkoopste urn is al verkrijgbaar vanaf 50 euro en voor het bijzetten in een urnenmuur liggen de kosten voor 5 jaar in Gouda rond 400 euro. Ook kunt de as laten verwerken in een sieraad.

Lees hier verder over het regelen van een begrafenis of crematie en inspiratie voor de mogelijkheden een uitvaart in Gouda en omgeving. U kunt ook contact met me opnemen om wensen en mogelijkheden te bespreken. Wilt u weten hoe anderen mijn begeleiding ervaren hebben? Kijk dan eens bij de ervaringen.